De Audi e-tron.

Innovaties op het hoogste niveau.

De volledig elektrische Audi e-tron combineert kracht en efficiency. Hij heeft een vermogen tot wel 300 kW, accelereert in minder dan 6 seconden van stilstand naar 100 km/h en komt op een volle batterij meer dan 400 kilometer ver in de WLTP-testcyclus. Ongeveer een derde van die afstand rijdt de e-tron op teruggewonnen energie. Hij is uitgerust met het meest vernieuwende recuperatiesysteem dat er is. De Audi e-tron wordt geproduceerd in de CO2-neutrale Audi-fabriek in Brussel. De eerste leveringen in Europa staan voor begin 2019 gepland. De richtprijs voor de Audi e-tron in Nederland bedraagt € 84.100*.

    Hierbij geef ik Vallei Auto Groep B.V. en PON's Automobielhandel B.V. (Audi Nederland, Volkswagen Nederland, SEAT Nederland, ŠKODA Nederland en Volkswagen Bedrijfswagens Nederland) toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor het verwerken van deze aanvraag en contact met mij hierover op te nemen.

    Contactreden valt binnen deze categorie:
    Autorelevante informatie, bedrijfsinformatie, merk/model informatie, overige commerciële info.

    De lead wordt opgevolgd door:
    De vestiging(en), overige binnen (bv, nv, etc.), importeur / fabrikant, overige (b.v. callcenter).
    - PON's Automobielhandel B.V.
    - Callcenter

    Terugkoppeling op dit formulier gebeurt via:
    E-mail, messaging (sms), telefoon, post.

MMI touch

Net als andere Audi’s is de e-tron uitgerust met het MMI touch-systeem. Dat wordt aangestuurd via twee hoge-resolutieschermen (bovenste: 10,1 inch, onderste: 8,6 inch), die vrijwel alle conventionele knoppen en schakelaars vervangen. Het bovenste display wordt gebruikt voor het infotainment- en navigatiesysteem, de telefoon en de speciale e-tron-instellingen. Het andere scherm is er voor de airconditioning, comfortfuncties en input van geschreven tekst. De Audi e-tron luistert ook naar stemcommando’s.

Het navigatiesysteem van de auto houdt rekening met de elektrische actieradius. Deze e-tron-routeplanning is beschikbaar via het MMI-systeem of de myAudi-app. De bestuurder krijgt de route te zien, met daarop de benodigde laadpunten. Het navigatiesysteem houdt daarbij niet alleen rekening met het laadniveau van de batterijen, maar ook met de verkeerssituatie en benodigde laadtijden. De laadplanning wordt constant aangepast aan de omstandigheden.

Audi e-tron
Audi e-tron

Audi e-tron virtual cockpit

Standaard op de Audi e-tron is de Audi virtual cockpit, die via het multifunctionele stuurwiel kan worden bediend. Zijn display heeft een hoge resolutie van 1.920 bij 720 pixels (full HD) en nieuwe graphics die zijn voorbehouden aan de e-tron. Als aanvulling op de Audi virtual cockpit is er een optioneel head-up display. Die projecteert belangrijke informatie ‘in’ de voorruit, zodat de bestuurder zijn blik niet van de weg hoeft te halen.

Audi e-tron is uitzonderlijk stil

Door zijn elektrische aandrijflijn is de Audi e-tron in het interieur uitzonderlijk stil. Het enige dat de inzittenden kunnen horen is wat bandengeruis en het zachte zoemen van de elektromotoren. In eigenlijk alle auto’s domineert het geluid van de wind de cabine bij snelheden boven de 85 km/u. De Audi e-tron is echter zo geïsoleerd dat er nauwelijks geluid doordringt in de cabine.

Daarmee is het interieur de perfecte plaats om naar het optionele Bang & Olufsen 3D Premium Sound System te luisteren. Het systeem heeft een vermogen van 705 watt en werkt met maar liefst zestien luidsprekers, waarvan twee kleintjes in de a-stijlen, twee surround sound-speakers in de d-stijlen en twee basboxen in de voorste portieren.

Audi e-tron
Audi e-tron

Beelden aan te passen

De beelden van de camera’s worden weergegeven op twee led-schermen (resolutie: 1.200 bij 800 pixels), die links en rechts op de overgang tussen de portieren en het dashboard zijn gepositioneerd. Ze zijn 7 inch groot, aanraakgevoelig en uitgerust met sensoren. Als de bestuurder of een passagier zijn of haar vinger dicht bij een van de schermen houdt, verschijnen er iconen in beeld. Het is bijvoorbeeld mogelijk om het blikveld van de camera aan te passen, of om in en uit te zoomen.

De virtuele buitenspiegels kunnen via het MMI-systeem worden aangepast aan de rijomstandigheden. Er zijn drie standen beschikbaar: snelweg, bochten en parkeren. Het systeem kiest normaal gesproken zelf de juiste stand. Als de snelheid boven de 90 km/u komt en het navigatiesysteem weet dat de Audi e-tron op de snelweg is, wordt bijvoorbeeld de snelwegstand ingeschakeld. Het beeld wordt dan ingezoomd, zodat andere voertuigen groter worden weergegeven. Als de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt, wordt het blikveld links of rechts zo groot mogelijk gemaakt om de dode hoek te verkleinen. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling richt het systeem zijn blikveld meer naar beneden en zoomt het uit.

De displays links en rechts worden ook gebruikt om de bestuurder te waarschuwen voor auto’s in de dode hoek. De beelden worden dan geel omrand. Het kader flikkert vier keer fel als de bestuurder toch zijn richtingaanwijzer inschakelt. Gele waarschuwingen worden ook gebruikt bij andere situaties die de Audi e-tron als gevaarlijk ziet.

Afremmen op elektromotoren

De Audi e-tron kan in twee situaties energie terugwinnen: als de bestuurder het gas loslaat en als de bestuurder het rempedaal indrukt. In beide gevallen fungeren de elektromotoren als generatoren die kinetische energie omzetten in elektrische energie. Op de elektromotoren alleen remt de e-tron af met een kracht van 0,3 g, waarmee dat voldoende is voor zo’n negentig procent van alle remacties. Hierdoor is het vrijwel niet nodig om de remschijven aan te spreken.

Als die wel worden ingeschakeld en de vertraging groter wordt dan 0,3 g, dan wint de e-tron niet langer energie terug via alleen de elektromotoren, maar ook via de remmen. Bijvoorbeeld: als de bestuurder bij 100 km/h remt, dan kan de e-tron tot wel 300 Nm en 220 kW aan energie recupereren, wat meer dan zeventig procent van de gebruikte energie is. Geen ander productiemodel komt tot zo’n hoge waarde. De Audi e-tron komt zelfs in de buurt van Formule E-wagens, die in het seizoen 2018/2019 honderd procent van de gebruikte energie terugwinnen.

Audi e-tron

Mate van recuperatie instelbaar

De bestuurder kan de mate van recuperatie zelf instellen. In de laagste stand rolt de e-tron zonder extra weerstand door als het gaspedaal wordt losgelaten. Er wordt in dat geval geen energie teruggewonnen. Op niveau 1 en 2 remt de e-tron respectievelijk licht en sterk af. Er wordt dan wél energie teruggewonnen en de bestuurder hoeft in de meeste gevallen de remschijven niet aan te spreken. Het is ook mogelijk om de automatische modus in te schakelen. De e-tron bepaalt dan zelf de mate van recuperatie, met behulp van efficiency assist.

Dat gebruikt informatie van de radarsensoren, de camera’s, het navigatiesysteem en van andere Audi’s (Car-to-X) om een beeld te krijgen van de route en de verkeerssituatie. De bestuurder krijgt via de Audi virtual cockpit en de optionele head-up display te zien op welke momenten het verstandig is om de voet van het gaspedaal te halen. Als het recuperatiesysteem in de automatische modus staat, bepaalt efficiency assist wanneer welk niveau van vertraging wordt gebruikt. Efficiency assist werkt ook samen met adaptive cruise assist. Dat past zich automatisch aan de geldende maximumsnelheid aan en remt af voor bochten en rotondes.

Primeur

Audi is de eerste fabrikant die een geïntegreerd elektrohydraulisch remsysteem op een volledig elektrische productieauto toepast. Het geheel weegt maar 6 kilogram, waarmee het zo’n dertig procent lichter is dan een conventioneel remsysteem. De Audi e-tron is uitgerust met brake-by-wire. Het rempedaal staat dus niet mechanisch in verbinding met de remmen. Als de bestuurder het pedaal intrapt, dan bekijkt een computer met hoeveel kracht het wordt ingetrapt en berekent hij in milliseconden hoeveel remkracht er nodig is. Meestal is afremmen op de elektromotoren voldoende, maar als dat niet zo is, worden ook de conventionele remmen bijgeschakeld. De overgang tussen elektrisch en hydraulisch remmen is soepel en voor de bestuurder onmerkbaar. Een hydraulische zuiger onder het rempedaal simuleert het traditionele remgevoel. In het geval van een ABS-ingreep trilt het pedaal niet.

Het elektrohydraulische remsysteem van de e-tron bouwt heel precies en razendsnel druk op. Doordat het ongeveer twee keer zo snel is als een conventioneel systeem kan de ruimte tussen de remschijven en remblokken groter worden gemaakt. Hierdoor is er minder kans op frictie en de bijkomende hitte, wat ook weer bijdraagt aan een grotere actieradius. En aangezien het in de e-tron nauwelijks nodig is om de conventionele remmen te gebruiken, gaan de remblokken en remschijven veel langer mee. De Audi is uitgerust met een reinigingssysteem voor de remmen, dat ervoor zorgt dat ze vrij blijven van oxidatie. Het gebruikt periodiek de mechanische remmen, ook als het niet nodig is, om ervoor te zorgen dat ze in optimale conditie blijven.

Ik heb interesse in de Audi e-tron

    Hierbij geef ik Vallei Auto Groep B.V. en PON's Automobielhandel B.V. (Audi Nederland, Volkswagen Nederland, SEAT Nederland, ŠKODA Nederland en Volkswagen Bedrijfswagens Nederland) toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor het verwerken van deze aanvraag en contact met mij hierover op te nemen.

    Contactreden valt binnen deze categorie:
    Autorelevante informatie, bedrijfsinformatie, merk/model informatie, overige commerciële info.

    De lead wordt opgevolgd door:
    De vestiging(en), overige binnen (bv, nv, etc.), importeur / fabrikant, overige (b.v. callcenter).
    - PON's Automobielhandel B.V.
    - Callcenter

    Terugkoppeling op dit formulier gebeurt via:
    E-mail, messaging (sms), telefoon, post.
*Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn op basis van de prijzen die geldig zijn per 22 november 2018, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. De Audi e-tron is in Nederland te bestellen vanaf 22 november 2018.