De Drive select mogelijkheden
Dit geldt ook voor de drive select-instellingen: comfort, automatic, dynamic of individual. Zet hem gewoon op automatic, dan wordt het allemaal voor je geregeld, heerlijk. En als je dan even wilt blazen of bij het stoplicht net zo snel wilt optrekken als een Golf GTI, dan zet je hem op dynamic: zo ga je ineens van 0-100 in 7,3 seconden. Bijzonder om mee te maken en goed voor je stalen zenuwen!
De dynamic-stand is ook degene waarmee je op de snelste manier elektriciteit kunt terugwinnen. Handig als je na een rit over de snelweg in een stad komt met een ultralage-emissiezone. Londen, bijvoorbeeld, heeft zo’n ULEZ of ultra low emission-zone waarin je zonder uitstoot wilt (moet) kunnen rijden. In de toekomst zullen er ook in andere steden van Europa steeds meer strenge emissieregels komen en het is slim om daar nu al rekening mee te houden.
Zuinigheidsproef
Door de auto zelf te laten kiezen, zul je al gauw merken dat het doel van de dubbele (elektro en benzine) motoren vooral is om je zo zuinig mogelijk te laten rijden. Op mijn eerste lange rit tijdens de inrijdperiode, heb ik naar Groningen heen en weer gemiddeld 1 liter op 22,5 km gereden. Maar nu de auto bijna volledig is ingereden, schommelen de gemiddelde verbruikscijfers rond de 1 liter op 25 km (4 liter op 100 km voor de snelle rekenaar).
Tijdens één rit, toen ik een ultra zuinigheidstest deed, heeft de auto zelfs even 1 op 125 gereden (zie foto onder). Dat was weer even reden genoeg om daarna even in de dynamic stand met de automaat in S (Schnell, zeer schnell!) op de linkerbaan van de snelweg heel veel vrienden te maken die allemaal net deden of ze stil stonden… Ik denk dat ik over deze auto wel een feuilleton zou kunnen schrijven, maar wie zou dat nou gaan lezen?