Test
We rijden met alle drie de auto’s een gelijkwaardig traject waarin stadsverkeer, provinciale wegen en snelwegen voorkomen. Daarbij trekken we bewust geen stoplichtsprintjes, gebruiken we de meest efficiënte rijstand en kijken we goed vooruit. Hypermilen tussen twee vrachtwagens met de airco en radio uit doen we echter niet; ook EV’s moeten functioneren zoals je dat van een auto van een ton mag verwachten. We rijden dus vlot met het verkeer mee en houden ons aan de geldende limieten. De Audi haalt dan ongeveer 330 kilometer. Met veel provinciale wegen of voornamelijk 100 km/h wordt het uiteraard wat meer, maar met veel 130 km/h-trajecten ook snel minder. Het is gelijkwaardig aan de I-Pace, maar aanzienlijk minder ver dan de Tesla Model S haalt.
Accupakketten
Die is sinds kort alleen nog met 100 kWhaccupakket verkrijgbaar, in drie smaken: normaal, supersnel en extra actieradius. Wij hebben die laatste en hoewel de claim van meer dan 600 kilometer vooral aangeeft hoe onrealistisch de oude NEDCnorm is, overklast de Model S zijn concurrenten door 440 kilometer te bieden: dik 100 kilometer meer. Dat scheelt niet zozeer een slok op een borrel, dat zijn gewoon twee borrels extra. Het toont eens temeer aan hoe knap de prestatie van het merk inzake elektrische mobiliteit is. En dan is er nog het Supercharger-netwerk, dat voor Noordwest-Europa dekkend is en snelladen met 120 kW (en binnenkort naar verluidt zelfs 145 kW) mogelijk maakt. Ook een voorbeeld van de vooruitziende blik en vooral de daadkracht waarmee het merk die blik vervolgens realiseert.