10 termen die elke EV-rijder moet kennen

Oma-lader, schildpadmodus - elektrisch rijden is nieuw en gaat gepaard met nieuwe termen, eenheden en afkortingen. Met deze handige woordenlijst van Škoda heb je het vreemde taaltje zo onder de knie.

Eén begrip dat veel automobilisten al kennen, is ‘range anxiety’: de angst om je bestemming niet te bereiken. Vergeet dat woord, want het is achterhaald. De Škoda Citigoe iV heeft een actieradius van 265 kilometer, dus de kans is heel klein dat je stil komt te staan met Škoda’s eerste volledig elektrische model.

CCS-stekker

Dit is het stekkersysteem dat Škoda gebruikt voor het snelladen van zijn volledig elektrische iV-modellen, zoals de Citigoe iV en de VISION iV. In de CCS-connector zie je – met een beetje fantasie – een 8-vorm. Handig om te weten: de CCS-stekker zit vast aan de snellader, dus je hoeft ’m niet zelf mee te brengen. De laadkabel met Mennekes-stekker (zie verderop), hoort wel in je kofferbak te liggen. GOM De

GOM

is de Guess-O-Meter. Zo wordt het klokje of metertje in een elektrische auto genoemd dat de actieradius voorspelt. “De GOM zegt 200 kilometer”, is dan ook correcte EV-taal. De G staat voor ‘guess’ (gissen) en stamt uit de tijd dat je niet kon vertrouwen op de voorspelde actieradius – de resterende kilometers leken wel gegokt.

ICEd (spreek uit: ‘ijst’)

Het is vervelend om ge-ICEd te worden. Dan wordt de laadpaal die jij wilt gebruiken, geblokkeerd door een auto met verbrandingsmotor. ICE staat voor Internal Combustion Engine. Hoe noemt men zo’n asociale bestuurder? Een ICE-hole.

Kilowatt (kW) en kilowattuur (kWh)

Kilowatt en kilowattuur lijken op elkaar – net als de woorden hen en hun. Ze betekenen twee verschillende dingen. Kilowatt is een eenheid van vermogen, het heeft aan hoe krachtig een elektromotor of snellader is. De toevoeging ‘-uur’ (als in: kilowattuur) maakt er een hoeveelheid van. Wij onthouden het zo: na één uur opladen met een 50 kilowatt-snellader zit er 50 kilowattúúr in het accupakket. Zo gebruik je beide termen in de praktijk: de Škoda Citigoe iV heeft een elektromotor van 61 kW (kracht) en een accupakket van 36,8 kWh (hoeveelheid).

Mennekes-stekker

De Mennekes-stekker is de gewone laadstekker die je gebruikt bij openbare laadpalen en wallboxen. Hij is rond van vorm met een afgeplatte bovenkant en huisvest zeven ronde connectoren. De Europese Commissie heeft deze stekker aangewezen als standaard voor het opladen van elektrische auto’s. De Mennekes-stekker wordt ook wel de Type 2-stekker genoemd.

Oma-lader

Waarschijnlijk heeft je oma geen wallbox naast de voordeur en de dichtstbijzijnde openbare laadpaal is ver lopen. De verloopkabel die je zelf meebrengt en waarmee je oplaadt via het normale stopcontact, wordt daarom ook wel de oma-lader genoemd.

Regen (spreek uit: ‘rie-djen’)

Regenererend remmen is een hele mond vol. Daarom wordt vaak gesproken van ‘regen’ of ‘regennen’. Voor de goede orde: als een elektrische auto regent (spreek uit: ‘rie-djent’), dan remt hij af op de motor om zo wrijvingsenergie om te zetten in stroom. Hybride auto’s zoals de Superb iV kunnen ook regennen.

RFID-kaart

Betalen bij een openbare laadpaal doe je vaak met een aan je bankrekening gekoppelde laadpas of laaddruppel. De techniek die hiervoor gebruikt wordt, heet RFID: Radio Frequency Identification Devices.

Schildpadmodus

Als een schildpad-icoontje in beeld verschijnt, is de accu van je elektrische auto bijna leeg. Bij veel elektrische auto’s wordt acuut de klimaatregeling uitgeschakeld, het motorvermogen afgeknepen en zo de maximumsnelheid beperkt. Op die manier bereik je ‘al kruipend’ toch nog het volgende laadpunt.

Snelladen

Snelladen doe je bij een snellader. Deze krachtige oplaadpunten staan veelal langs de snelweg, verspreid door Nederland en Europa. Daarmee duurt het maar 1 uur om het accupakket van de Škoda Citigoe iV op te laden tot 80 procent. Een reguliere snellader heeft een laadvermogen van 50 kilowatt (kW). Dat is rap zat voor de Citigoe iV, maar voor elektrische auto’s met een enorm accupakket - zoals de Škoda VISION iV – worden extra snelle laadpunten gebouwd. Bijvoorbeeld door IONITY. Zo’n supersnellader gaat tot 350 kW en wordt ook wel een HPC genoemd: High Power Charger.