Een basislesje over opladen
Ook over dit onderwerp bestaat nog wel eens wat onduidelijkheid. Begrijpelijk ook want de laadsnelheden vliegen je zo af en toe om de oren. Om te beginnen vertellen we je graag welke mogelijkheden van laden er anno vandaag zijn, hoe het zit met de laadsnelheden en welke keuze jij het beste kan maken. Allereerst de verschillende laadmogelijkheden op rijtje:
Thuisladen (met de stekker of via een eigen laadstation)
Het is mogelijk om je elektrische auto via het normale stopcontact op te laden. Dat gaat dan maximaal met 2,3 kW per uur (230Volt-aansluiting). Dat is natuurlijk best wel traag, zeker als je een groot accupakket hebt. Met een eigen laadstation gaat het al sneller; in combinatie met een krachtstroomaansluiting kom je in de regel tot 11 kW per uur (soms tot 22 kW per uur). Uiteraard moet je EV dan wel voorbereid zijn op 3-fasen laden. Alle nieuwe Volkswagen, Audi en Škoda EV-modellen zijn overigens voorbereid op 3-fasenladen.
Publiek laden bij een laadstation
Bij een publieke laadpaal kan je met minimaal 3,7 kW per uur je EV opladen. Maar verreweg de meeste laadpalen laden sneller (tot wel 22 kW). Tijdens een kantoordag is het dus heel goed mogelijk om je auto weer volledig bij te laden. Laden bij een publieke laadpaal is altijd wat duurder dan thuisladen, houd daar rekening mee als je de laadkosten zelf moet betalen!
Snelladen bij een snellaadstation
Snelladen kan vandaag de dag al tot wel 350 kW per uur! Razendsnel maar in de praktijk een theoretische waarde. Het hangt er maar net vanaf hoe snel jouw EV kan snel laden. Kan dat met maximaal 100 kW per uur (zoals bijvoorbeeld de Škoda Enyaq), dan heeft een snellader van 350 kW geen extra effect. Het is hoe dan ook de snelste manier om je accu te vullen. En tevens de duurste manier; op het moment van schrijven (peildatum november 2022) kan dat zo maar oplopen tot € 0,79 per kW.
De laadsnelheid is dus cruciaal bij de hoeveelheid tijd die je kwijt bent met laden. Gelukkig zijn alle bij Vallei Auto Groep leverbare EV’s standaard voorbereid op 3-fasen laden en is er voorzien in een snellaadmogelijkheid tot wel 150 kW (afhankelijk van merk en uitvoering). Idealiter kies je voor een oplaadstation aan huis. Het is de goedkoopste en eenvoudigste wijze om te laden. Gecombineerd met zonnepanelen kan je dan op zonnige dagen zelfs een deel van je accu laden met zelf opgewekte (en kosteloze!) stroom. Ben je op publieke laadpalen aangewezen, dan hoeft dat ook geen belemmering te vormen. Er zijn er immers steeds meer en vaak is je auto al na een paar uurtjes laden weer vol.