Uitstootvrije zones in middelgrote gemeentes
Vanzelfsprekend moet er binnen elk spectrum van de mobiliteit ‘gesneden’ worden in de uitstoot, dus dat geldt ook voor de logistiek in het algemeen. Zo komen er in 2025 – zo is het plan – in zo’n 30 tot 40 middelgrote gemeentes zogenaamde zero-emission (ZE) zones. Dat moet ertoe leiden dat alle transportactiviteiten binnen deze gemeentes vanaf dit jaar zonder uitstoot kunnen worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat bedrijven binnen deze gemeentes eenvoudiger hun wagenpark kunnen elektrificeren, is er door de overheid een stimuleringsregeling overeengekomen voor ZE-voertuigen.
Terugdringen van ‘zakelijke uitstoot’
In het klimaatakkoord is ook nog een andere wijze te vinden waarop de zakelijke uitstoot terug wordt gedrongen; een van de voornaamste ‘vervuilers’ is namelijk de personenmobiliteit. Die dient te worden verminderd, met uiteindelijk acht miljard minder zakelijke kilometers in 2030. Daarbij kan gedacht worden aan het invoeren van een selectief parkeerbeleid of het stimuleren van fietsgebruik, maar ook aan volledig elektrische auto’s van de zaak of (meer) ov-abonnementen voor zowel privé als zakelijk en mobiliteitskaarten voor leaserijders.