De regels in Nederland voor elektrische auto’s

In 20250 moet Nederland klimaatneutraal zijn. Daarom moet de CO2-uitstoot met 49% mlaag. Dit heeft gevolgen voor benzine- en dieslauto's. Deze zullen langzaam uit het straatbeeld verdwijnen en elektrisch rijden wordt de standaard. Dit ga je merken door een aantal belangrijke maatregelen: 

De overheid verhoogd bijtelling op elektrische auto’s

In tegenstelling tot auto’s met traditionele brandstofmotoren krijgen rijders van elektrische auto’s korting op het bijtellingspercentage. Ieder jaar verhoogt de overheid de bijtelling op elektrische auto’s. In 2024 is de bijtelling voor een nieuwe elektrische auto 16% over € 30.000 en 22% over de rest van de cataloguswaarde. De bijtelling moet je alleen betalen als je per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt in je auto van de zaak. Vanaf 2025 betaal je 17% tot € 30.000 (22% over het resterende bedrag) . In 2026 zal de bijtelling voor een elektrische auto gelijk getrokken, dus betaal je 22% over het gehele bedrag.

Tot en met 2024 vrijstelling op BPM

Bij de aanschaf van een elektrische auto of bedrijfswagen is er geen bpm verschuldigd. BPM, een belasting die wordt geheven op personenauto's en motorrijwielen, wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Aangezien elektrische auto's en bedrijfswagens geen CO2 uitstoten, zijn zij vrijgesteld van deze belasting. Op deze manier moedigt de Rijksoverheid het volledig elektrisch rijden aan om de CO2-uitstoot te verminderen.

Zero-emissiezone

Maar liefst 29 gemeenten hebben de ambitie tot invoering of hebben al een besluit genomen tot invoering van een zero-emissiezone. Een zero-emissiezone (ZE-zone) is een milieuzone waarin vracht- en bestelauto’s die schadelijke stoffen uitstoten geweerd worden. Een zero-emissiezone is minstens het stadscentrum plus eventuele omliggende wijken. Deze gemeenten stellen deze gebieden in om schonere en stillere binnensteden te realiseren. Overheden en organisaties hebben als gezamenlijk doel om de leefbaarheid en het winkel- en verblijfsklimaat moet in de steden te verbeteren. Verder willen ze de overlast van schadelijke stoffen beperken. Vanaf 1 januari 2025 mag je alleen deze zones nog in met een vracht- of bestelauto als deze geen schadelijke stoffen uitstoot. Denk aan een elektrische bedrijfswagen.

Invoering milieuzones

In Nederland hebben 15 gemeenten een milieuzone voor dieselvrachtauto's. In Amsterdam, Arnhem, Utrecht en Den Haag zijn er milieuzones voor personen- en bestelauto's die op diesel rijden. eze zones bevinden zich voornamelijk in de binnensteden. Met een dieselvoertuig mag je deze gebieden niet betreden. Milieuzones worden aangegeven met een verkeersbord en een onderbord waarop staat vermeld voor welk type voertuig en welke emissieklasse de zone geldt.Vanaf 2025 worden de regels voor milieuzones strenger. Je personen- of bestelauto moet dan minimaal emissieklasse vier of vijf hebben. Anders mag je de milieuzones niet in.

Subsidies en belastingvoordeel

De overheid geeft subsidies voor groen vervoer. Denk bijvoorbeeld aan de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Daarmee krijg je maximaal 5.000 euro korting op een emissieloze bedrijfsauto. Wil je gebruik maken van subsidies? Stap dan zo snel mogelijk over op elektrisch rijden. De overheid bouwt sommige subsidies en belastingvoordelen de komende jaren steeds verder af. Hoe eerder je overstapt, hoe langer je profiteert. 2024 is het laatste jaar dat je SEBA kunt aanvragen.

Subsidies en belastingvoordeel

Meer nieuws over elektrisch rijden

Meer nieuws

Ik heb interesse

Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden van Vallei Auto Groep. Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en het gebruik hiervan is onderworpen aan het Google Privacy beleid en de Googlegebruiksvoorwaarden .