Wat is bijtelling?
In feite wordt de waarde van de auto (voor een x percentage) bijgeteld op je salaris. Bijtelling kan eigenlijk gezien worden als een soort loonbelasting. Je betaalt echter alleen bijtelling als je jaarlijks meer dan 500 kilometers privé maakt. Anders is het een hulpmiddel dat je voor je werk gebruikt en niet privé.
Niet voor elke auto betaal je evenveel bijtelling. Soms wil de overheid inzet van bepaalde auto's - zoals elektrische stimuleren. In dat geval is de bijtelleing lager dan het standaardtarief van 22%. Als er meer elektrische auto's op de markt komen, passen ze het beleid geleidelijk aan en wordt de bijtelling - met name voor elektrische auto's - elk jaar weer iets hoger.
De grenswaarde
Daarnaast gaat de grenswaarde (de maximale fiscale waarde), omlaag van €40.000,- naar €35.000,-. Dit betekent dat als de cataloguswaarde van een elektrische auto meer dan €35.000,- is, je over de eerste €35.000 een bijtelling van 16% betaalt. Over het restbedrag dat daarboven zit, betaal je 22%.
TIP!: Kies volgend jaar een elektrische auto die niet veel meer dan €35.000,- kost. Zo beperk je de belasting die je betaalt!
Bijtelling: benzine- en dieselauto’s
Voor benzine- en dieselauto’s verandert er niks. Het standaardtarief voor bijtelling voor benzine- en dieselauto’s blijft in 2022 het standaardtarief van 22%. Dit betekent dus voor het privégebruik van jouw zakelijke auto, dat je 22% bijtelling betaalt over de volledige cataloguswaarde van de auto.
Bijtelling op accessoires
Het is tijd voor het uitkiezen van een nieuwe auto. Je hebt een mooie auto gezien, maar mist nog wat accessoires. Denk bijvoorbeeld aan andere wielen/velgen, trekhaak of een fietsendrager. Betaal je hier dan ook bijtelling over?
Wij geven jou het antwoord