PPE: maximaal flexibel
De A6 Avant e-tron concept maakt gebruik van het speciaal voor elektrische aandrijving ontworpen PPE-platform. Een accupakket met een capaciteit van circa 100 kWh is een sleutelelement. Het platform valt op door de vlakke uitvoering. Daarmee is het geschikt voor modellen met een grote bodemvrijheid, zoals SUV’s, en voor modellen met een lagere opbouw, zoals de A6 Avant e-tron. Ook op andere punten is het platform flexibel. Het batterijformaat en de wielbasis zijn variabel. Ongeacht de uitvoering biedt een PPE-model veel ruimte voor inzittenden. Ook het ontbreken van een traditionele middentunnel draagt daar aan bij.
Uiteraard is er in de range van modellen op basis van het PPE-platform ook ruimte voor quattro vierwielaandrijving. Bij deze modellen beschikken de voor- en achteras over een eigen elektromotor. De basismodellen in de range hebben achterwielaandrijving. Deze zijn gericht op optimale efficiency en een maximale actieradius. Desondanks is zelfs een basisversie al in staat om de acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 7 seconden te volbrengen. De high-performance topmodellen duiken zelfs onder de vier seconden. De A6 Avant e-tron concept heeft electric quattro vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt 350 kW en het maximale koppel 800 Nm. Het studiemodel beschikt over Audi luchtvering met actieve demping.
Zeer snel laden
Net als alle toekomstige modellen op basis van het PPE-platform maakt de A6 Avant e-tron concept gebruik van 800 Volt laadtechnologie. Hiermee is opladen met 270 kW mogelijk. 10 minuten laden bij een 270 kW laadpunt is genoeg om de actieradius met 300 kilometer te verlengen. In 25 minuten is het accupakket van 5-80% te laden. Samen met een actieradius tot wel 700 kilometer is de A6 Avant e-tron concept geschikt voor elke inzet: van dagelijks (woon-werk)verkeer tot lange vakantieritten.