Tips voor de accu van elektrische auto's
#1: Laad de accu bij dagelijks korte ritten gemiddeld tot maximaal 80%
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
#2: Rijd direct na het volladen weg
Na het lezen van bovenstaande tip lijkt het misschien alsof je maar 80% van je accu mag gebruiken. Geen zorgen: je mag gerust tot 100% opladen of de accu leegrijden tot het laatste procentje.
Het is alleen belangrijk dat de accu niet té lang op één van die twee extremen blijft. Dus laad de accu zo snel mogelijk op als deze (bijna) leeg is. Laad je de accu wel helemaal vol, vertrek dan zo snel mogelijk als je de 100% bereikt.
Handig: sommige elektrische auto’s bieden de mogelijkheid dat jij zelf kunt aangeven hoe vol de accu geladen mag worden. Je kan dan voor dagelijkse, korte ritten de limiet gewoon op 80% zetten en die naar 100% opschuiven voor langere ritten.
#3 Kalibreer het Batterij Management System
Het wordt aanbevolen om de Batterij Management System (BMS) één keer per jaar opnieuw te kalibreren. Dit betekent eigenlijk dat je de EV een paar keer achter elkaar te rijden van 100% naar 0%. We raden je aan om dit tot 10% te doen. Laad de EV weer op met een gewone lader (geen snellader).
Wat kun je allemaal doen met een volle accu?
De accu levert dus stroom om een elektrische auto te laten rijden. De accu bepaalt dus voor een groot deel hoe ver je kan rijden met je EV. Oftewel de actieradius van je auto.
De meest gebruikte accu is de Lithium-ion accu. Deze lichte batterij zorgt ervoor dat jouw elektrische auto relatief lange afstanden kan afleggen op één lading. Ook is deze accu minder gevoelig voor temperatuurwisselingen, zodat je het maximale uit de lading haalt.